Občas nestíhám. A dost bych se divil, že vy ano. Kdo stíhá, ten je divný, vzbuzuje podezření u svého okolí a tak trochu vypadá, že nemá nic moc důležitého na práci.
Řada organizací se na mě obrací s žádostí o time-managementový seminář. Proč ne. Takových seminářů můžu udělat několik do týdne, ale nechci, protože si myslím, že jim to nic nepřinese. Přečíst si teoretické poučky z asi tisíce knih na trhu není problém. Většina se všude opakuje, tak co by je nešlo zmínit a okomentovat na semináři. Nechci tvrdit, že neexistují dobré knihy a některá doporučení jsou fakt docela funkční. Ale všimněte si, že většina autorů dobrých knih o manažování času našla něco specifického, něco, co jim vyhovuje a podle čeho plus minus si svůj čas umí docela dobře zorganizovat. No právě. Je třeba, aby si každý našel svůj systém. Každý je jiný, každý má jiný biorytmus, jiné pracovní návyky, každému vyhovuje jiný systém. Proto si kacířsky myslím, že hromadné semináře jsou ztrátou času, který nám bude chybět jinde a naše nestíhání bude zase o něco větší.
Takže, prosím pěkně. Z většiny knih se dá vzít asi toto: mějte nějaký střednědobý plán, dejme tomu na 1-2 měsíce (nebo i delší) a který mj. vychází z plánu vašich organizací/programů/oddělení apod. Ten si seřaďte podle priorit. A já dodávám: rozdělte si ho na polovinu. Tu druhou polovinu škrtněte. Potom si to rozhoďte do týdnů. Každé ráno se na plán mrkněte a sepište si, co chcete/musíte udělat ten konkrétní den. Je jedno, jestli v excelu, na papír, do diáře, nebo nějakého extra sofistikovaného softwaru (což je většinou nejméně funkční). Odhadněte, kolik na to potřebujete času. Potom vyškrtejte polovinu méně důležitých věcí. No a ve finále máte tak 50-ti procentní šanci, že to stihnete. Kdo si plány neproškrtá, nebude stíhat a ještě bude frustrovaný. A poslední poznámka: to důležité nebývá většinou to naléhavé. Většina z nás udělá za den to naléhavé, ale ne to podstatné. Pozor na to. Sečteno a podtrženo, dělejte toho o polovinu méně. Ale já vím, když všechno je důležité a nic se nedá škrtnout nebo odsunout, že?
Ale vážně. Když by to někdo myslel s time-managementem opravdově, napište, zajdeme na kafe a něco vymyslíme. Pár funkčních systémů znám, ale vždy je třeba je poladit na míru. Ale hromadné semináře fakt ne.